sobota 4. novembra 2017

Fotoreportáž z rožňavskej výstavy prác ocenených na Výtvarnom spektre 2017

Po septembrovej výstave na Trenčianskom hrade ocenené prace z 54. ročníka celoslovenskej súťaže Výtvarné spektrum 2017 docestovali do Rožňavy do Gemerského osvetového strediska (GOS). Zhostila sa ich ďalšia historická budova - Dom tradičnej kultúry Gemera na Betliarskej 8, národná kultúrna pamiatka so 110-ročnou históriou.

Dom tradičnej kultúry Gemera je súčasťou Gemerského osvetového strediska a otvorenie výstavy sa konalo v jeho multifunkčnej spoločenskej sále.

Organizátorka regionálnej súťaže Výtvarné spektrum pani Anežka Kleinová privítala hostí z Trenčianskeho osvetového strediska (TOS), konkrétne jeho riaditeľku Ing. Mgr. Žanetu Matúšovú, ako aj Mgr. Janku Masárovú, hlavnú organizátorku celoslovenskej súťaže neprofesionálnych výtvarníkov. Ďalej privítala Mgr. Luciu Mináčovú, ktorá zastupovala N
árodné osvetové centrum (NOC) v Bratislave,  vyhlasovateľa a odborného garanta súťaže.

Na otvorení odznela informácia, o tom, že do súťaže bolo prihlásených 342 diel od 183 autorov. Udelená bola jedna hlavná cena, 12 cien a 18 čestných uznaní. Z celkového počtu 31 ocenených prác, ktoré doporučila odborná porota v rámci celoslovenského kola súťaže, je osem (s pestrým zastúpením výtvarných techník) prezentovaných autormi z Košického kraja. Patria medzi ne aj obrazy V dyme a Samota domáceho autora Mariána Chochola (Gemerská Poloma, okres Rožňava).

Riaditeľka Gemerského osvetového strediska Mgr. Helena Novotná uviedla: "Nestáva sa, že víťazné práce z Výtvarného spektra poputujú do nášho regiónu. Stalo sa to prvýkrát. Táto udalosť je preto vzácnou príležitosťou. Chcem vyjadriť poďakovanie  hosťom z Trenčianskeho osvetového strediska za zabezpečenie prekrásnej výstavy tým, že sprostredkovali a doniesli ocenené práce z Trenčína."

Pani Novotná zároveň zvýraznila myšlienku, že účastníci vernisáže, priatelia umenia zastúpení v každej vekovej kategórii - deti, dospelí aj seniori našli potešenie vo vystavovaných výtvarných prácach. A tým, ktorí sa na výstavu ešte len chystajú, odkázala: "Dúfam,že sa pokocháte a uvidíte tvorbu neprofesionálnych výtvarníkov, tých, ktorých práce sú top v rámci Slovenska."

A rovnako odcitujem aj slová odbornej pracovníčky GOS Anežky Kleinovej: "Výstavu si môžu pozrieť aj tí, ktorí sa zúčastňujú na iných našich podujatiach, ktoré sa v sále vďaka jej multifunkčnosti uskutočňujú."

Vernisáž obohatili  hudobným vystúpením pedagógovia zo Základnej umeleckej školy (ZUŠ) v Rožňave Marieta Roxerová a Peter Henriczy.

A na ilustráciu ešte odcitujem z krásneho písomného emocionálneho vyjadrenia od návštevníčky výstavy pani Betky. Viac o sebe ale nechcela prezradiť.

"Potešilo ma,že som sa dnes mohla zúčastniť tohto podujatia a podívať sa na diela amatérskych maliarov. Zrejme majú autori pri ich tvorbe vnútorné nutkanie dať na plátno svoje pocity, svoj vnútorný svet. Vytvoriť kúsok zo svojho ja, nad ktorým sa ľudia na chvíľu zastavia a zamyslia sa. Z obrazov som cítila,že vo mne vyvolali emócie. Pohľad mi padol hneď na dve kresby uhlíkom a to na Portrét a Chlapec z osady.
Dobrú náladu a úprimný smiech dámy v okuliaroch a radosť chlapca, ktorá sa mu trblieta v očiach, zachytil autor podmanivo. Olejomaľba Trenčiansky park so svojou melanchóliou jesene mi pripomenula moju slabosť na pestré jesenné farby. Štrajk učiteľov v ten upršaný deň ma oslovil snahou štrajkujúcich neupustiť zo svojich požiadaviek aj napriek nepriazni počasia."

Výstava takmer 50 výtvarných prác je sprístupnená do 16.novembra 2017 v pracovných dňoch od 9:00  do 15:00. V inom čase  len po dohode na tel. čísle: 09015 884 135.

Text a foto: Mgr. Edita Hubertová