sobota 17. februára 2018

Výstavu, ktorá ešte len čaká na otvorenie, si už prišli pozrieť prví návštevníci a vyšlo najavo, že pri jej inštalácii išla nervozita nabok

V piatok 16. februára predpoludním bolo vo Výmenníku Štítová  rušno. Inštalovala sa výstava malieb renomovaného neprofesionálneho výtvarníka Ing. Štefana Pástora. A inštalácia takejto rozsiahlejšej autorskej výstavy (53 prác, poväčšine maľby a niekoľko kresieb) zväčša trvá dlhé - dlhé hodiny a niekedy sa to pretiahne aj na dva dni. "Budeš prekvapený, za hodinku, presnejšie: za dve hodiny aj s vypitím kávy sme boli komplet hotoví!" privítal ma vedúci projektu Amatérska paleta Laci Rusnák (LaRus).

"Ste dobrí," netajil som svoj obdiv s tým, že som čakal, že v piatok sa Larus s vystavujúcim Pástorom budú štverať po rebríkoch a pokrikovať na seba do neskorého večera a ešte v sobotu zavčas rána prídu dolaďovať výstavu. A obaja budú ešte aj v nedeľu večer primerane nervózni, či sa to do pondelkového podvečera, kedy má začať vernisáž, všetko stihne... 

Aj som sa tešil, že ich pritom viackrát nafotím a všetky fotky zverejním aj s primerane štipľavým sarkasticko - ironickým komentárom.

Nevyšlo mi to!

Názorové nuansy dali nabok

Larus mi potom prezradil ako to celé bolo: 

Po prvé, obrazy dorazili do Výmenníka nieže načas (čo je inak vzácna výnimka), ale dokonca o pár minút skôr, než bolo dohodnuté! 

Po druhé, prišiel nielen vystavujúci autor, ale aj pani Mgr. Helga Tomondyová z Kultúrneho centra údolia Bodvy a Rudohoria (KCÚBaR), kurátor Pástorovej výtvarník Andy Gore a ďalší. 

Všetci takí, ktorí výtvarnému umeniu dobre rozumejú.

A po tretie? Slovo má opäť LaRus: 

"Vystavujúci autor povedal svoj názor, aj Andy ako kurátor krátko predstavil svoju ideu, pár slov povedala pani Tomondyová a ja ako vedúci Amatérskej palety som tiež rozpovedal svoju predstavu. Drobné rozdiely v názoroch sme rýchlo dali nabok a ako hovorím - o dve hodiny bolo po všetkom. Výsledkom je jedna skvelá výstava, ktorá bude veľkým obohatením celého radu podujatí vo Výmenníku na Štítovej."

LaRusove slová môžem len potvrdiť, aj keď je mi veľmi ľúto, že som jeho a ostatných nestihol pri inštalácii výstavy nafotiť. Naozaj veľmi rýchlo skončili. Skôr než som stihol dôjsť...

Ale potom som si to fotenie vynahradil inak.

Počula som, že sa tu vždy niečo deje

Keď už boli všetci aktéri inštalácie Pástorovej výstavy rozpŕchnutí a vo Výmenníku sme v tej chvíli boli len LaRus a ja, zrazu zavítali dve sympatické dámy. Jedna taká, o ktorej môžem napísať, že už toho ozaj veľa pamätá, a tá druhá, ktorá ju sprevádzala, zrejme o pár rokov mladšia.

"Môžeme ďalej?" opýtala sa tá prvá a vraví mi: Bývam tu hneď vedľa, počula som, že sú tu krásne priestory a že sa tu vždy dačo zaujímavé deje, že vždy je možné si tu niečo pozrieť. A tak sme prišli..."

"Som veľmi rád, že ste prišli. A máte šťastie, lebo len pred chvíľou tu bola nainštalovaná nová výstava, ktorá nahradila doterajšiu dvojvýstavu detských kresieb a malieb. Oficiálne bude táto výstava otvorená až v pondelok 19. februára slávnostnou vernisážou o 17-tej hodine, ale nech sa páči ďalej. Pokojne si ju pozrite ako vôbec prví návštevníci."

Opýtal som sa, či si ich môžem nafotiť. Súhlasili a tak prikladám aspoň pár fotografií, keď už som tú inštaláciu, pri ktorej panovala zhoda názorov a nepodstatné detaily išli nabok, jednoducho nestihol.

Text a foto:

dr. Peter Furmaník