nedeľa 6. mája 2018

Som introvert, nepotrebujem sa prezentovať navonok. Na to je moja žena! (Postrehy a myšlienky z výstavy Moniky Vitányi)

O aktuálnej výstave vo Výmenníku Štítová SAPERE AUDE je modré sme už viackrát písali, teraz ešte prinášame priehrštie názorov vo zvukovej podobe. Okrem iného sa "k rodinným pomerom" a k výstave vyjadrí aj manžel vystavujúcej autorky.

Na vernisáži som o. i. oslovil všetky tri dcérky manželov Vitányiovcov. Pýtal som sa ich, ako sa im páči mamkina výstava a či majú radosť, že sa na obrazy prišlo pozrieť tak veľa ľudí. Poznámka: Nahrávky v tejto reportáži boli realizované nie štúdiovo, ale priamo vo výstavných priestoroch a tak v nich počuť šum, vravu, hluk, buchot dverami, smiech, štrnganie pohárikmi atď., slovom, živú atmosféru a všetko to, čo k dobrej vernisáži patrí!

Poznám emócie, ktoré sú za obrazom

Ako prvá dostala slovo Larisa, najstaršia dcéra Vitányiovcov a po nej nasledujú ďalšie dve:



A tu sú už všetky tri na fotozáberoch z vernisáže: 




Oheň, energia a chaos sú mi blízke

Na vernisáži som oslovil aj blízkeho priateľa rodiny Vitányiovcov Mgr. Ľuboša Drimaja, ktorý je pôvodným povolaním učiteľ na základnej i strednej škole, ale v súčasnosti je už viac menej v slobodnom povolaní. V prvej nahrávke hovorí o svojom vzťahu k Vitányiovcom, o tom, že niekedy aj spolu maľujú a rozoberajú rôzne témy a nápady:  




V nasledujúcej nahrávke skôr o tom, aké dojmy v ňom vyvoláva výstava SAPERE AUDE je modré a zamýšľa sa tiež nad ďalším možným výtvarným smerovaním pani Moniky:

 

Priateľ Vitányiovcov Mgr. Ľuboš Drimaj

Zaznel aj priam hurónsky smiech

A na záver prehovorí hlava rodiny alebo ako hovorieva Miro, môj dobrý kamarát zo starých čias, že aj keď manžel nemusí byť vždy hlavou rodiny, určite je aspoň tým krkom, ktorý drží tú hlavu! 

Jednoduchšie povedané, tému teraz zakľúči otec rodiny Adrián Vitányi. Moja prvá otázka znela, ako sa pozerá na terajšiu výstavu svojej manželky?




V druhej nahrávke len krátko o tom, či má radosť z toho, že na vernisáž prišlo toľko veľa ľudí a či manželku v jej tvorbe podporuje?


Manžela vystavujúcej výtvarníčky, ktorý je podnikateľom (v oblasti výroby bielizne), ale aj rád fotografuje, som sa na koniec opýtal, či by budúcna nemal záujem o vlastnú autorskú výstavu vo Výmenníku Štítová. 

Jeho odpoveď bola jednoznačná: "Nie, nemal. Nepotrebujem sa prezentovať takto navonok. Od toho mám ženu." (Búrlivý, priam hurónsky smiech.)


Hlava (alebo krk?) rodiny: Adrián Vitányi
Na záver už len pripomeniem, že tí, ktorí zaujímavú výstavu SAPERE AUDE je modré je ešte nevideli, majú možnosť tak urobiť do 10. mája (v utorky až štvrtky od 14-tej do 18-tej). 

Text a réžia zvukových nahrávok: dr. Peter Furmaník

Foto: Mgr. Edita HubertováDenisa Drančáková, Adrián Vitányi

Pre spestrenie reportáže ešte pár fotografií z atmosféry vernisáže, ktorá sa konala v piatok 20 apríla: